Tugasan III :
Kesan Penggunaan Media Baru dalam Penghasilan Karya Daripada Ide, Rekaan, Tiruan dan Hakmilik Cipta.
Sejak mulanya revolusi perusahaan sekitar tahun 1830an, tercetusnya revolusi baru dalam seni visual dengan pengenalan kamera atau rakaman gambar. Revolusi ini telah membuahkan satu paradigma baru dalam seni visual sama ada dari segi penggunaan bahan tersebut dan idea melalui teknologi.
Kini, penggunaan media baru dalam penghasilan karya sudah mula berkembang. Cetusan fotografi membawa kepada media teknologi baru yang lain iaitu wayang gambar atau filem, video dan seterusnya komputer. Penggunaan komputer dalam pengkaryaan seni visual menjadi lebih bersemarak apabila komputer menjadi keperluan dan lebih mudah didapati dalam pasaran. Tambahan pula dengan harga yang boleh dibeli menjadikan teknologi ini lebih mudah diterokai dan digunakan.
Dalam era globalisasi dan teknologi maklumat dan komunikasi, penggunaan teknologi baru dalam menggerakkan bidang seni visual semakin terserlah. Perkembangan teknologi komputer yang begitu cepat secara langsung mencabar pemikiran para karyawan untuk terus berkarya dan berinteraksi dengan bahan. Kalau dulunya kita hanya memperkatakan karya 2D dan 3D tetapi kini kita terpaksa wujudkan satu bentuk kelompok media yang dikenali sebagai ‘Time space’, 4D, ‘Elektronik Art’, ‘Computer Art’, ‘video art’ atau ‘Digital Art dan lain-lain makna yang sesuai.
Merujuk di negara ini, perkembangan teknologi baru dalam wadah seni visual lebih dekat kita melihat bahawa suatu perkembangan yang cukup menarik. Pengkarya telah berani memaparkan permasalahan berkarya dengan pendekatan yang baru. Sama ada mengeksploitasi bahan dan melemparkan suatu idea baru dalam persembahan. Nama pengkarya seperti Ismail Zain, Hasnol J. Saidon dan beberapa pelukis yang tidak disebutkan nama telah mula menjadikan teknologi baru sebagai media untuk mengetengahkan ‘subjek matter’ yang relevan.
Dilihat dari sudut sejarah perkembangan awal, sejak 1983 seorang pensyarah reka bentuk industri ITM (Sekarang UiTM) Kamarulzaman Md Isa telah mempamerkan sebuah karya di luar lingkaran karya biasa dengan menggunakan komputer sebagai bahan. Pada peringkat awal beliau telah menggunakan bahasa pengaturcaraan BASIC di atas pelantar komputer Apple IIe dengan kapasiti RAM 64kb menghasilkan karya imejan. Setahun kemudian beliau mengeksploitasi lagi dengan menggunakan komputer di atas pelantar ‘Commodore 64 dan menghasilkan karya ‘self portrait’ dengan pencetak ‘dot matrix’. Pada tahun 1987 Beliau terus mencuba dengan menggunakan teknologi yang lebih tinggi kuasa iaitu Komputer Commodore Amiga 1000 yang mempunyai kuasa 500kb iaitu Karya tersebut bertajuk ‘Cini’ dan ‘Tribute to Bapak’.
Pameran Digital Collage pada tahun 1988 merupakan pameran sepenuhnya dihasilkan menggunakan imej berkomputer melalui cetakan dot matric oleh Ismail Zain. Beliau juga dikatakan perintis awal yang berani membuat pameran perseorangan dengan menggunakan teknologi baru melalui eksperimentasi.
Cetakan-cetakan menggunakan komputer dalam karya-karya bertajuk Digital Collage memperlihatkan kesediaan beliau menerima dan meraikan pengaruh-pengaruh dan imej-imej budaya yang dapat dari mana-mana tamadun manusia pada masa lampau. Menurut Redha Piyadasa dalam katalog Rupa Malaysia (2000) menyatakan, Ismail Zain menekankan pengalaman-pengalaman baru bersifat global dan pasca-modenis berhubung dengan ruang yang perlu difahami dan ditangani dengan serius oleh pelukis masa depan. Sekitar akhir tahun 1990an dan awal 2000 memperlihatkan eksploitasi karya menggunakan teknologi baru menjadi lebih gemilang. Kemunculan Hasnul Jamal Saidon yang mengutarakan karya dalam bentuk elektronik dan memperhebatkan dengan idea E-art telah meletakkan dunia seni teknologi baru di negara ini semakin bersemarak.
Banyak kelebihan yang ada di media baru tetapi harus diingat, media baru juga mempunyai keburukan dan kelemahan. Peredaran masa telah mengubah zaman menjadi semakin maju, tahap penggunaan teknologi semakin tinggi. Peniruan dalam penghasilan karya-karya boleh terjadi sekiranya karya tersebut disebarkan melalui internet. Seseorang akan dapat mengambil karya setetusnya mengubah dengan cara tersendiri. Masa kini, pelbagai cara dan teknologi yang dapat mengubah dan membuat dengan cara peniruan. Apabila sesebuah karya hendak disebarkan, perlulah ia dijadikan hak milik cipta daripada pengkarya dengan menggunakan undang-undang hakcipta di negara kita.